søndag 31. mai 2009

Fotoøvelser: Manuelt - uten stativ - med zoom-objektiv 18-135mm

Med en bok i hver hånd, og kamera i fanget, leser og leser jeg. Og når jeg tror jeg forstår, så blir det øvelse. Jeg bruker mange innfallsvinkler til fotokunsten, og jo mer jeg leser, jo mer forvirret blir jeg. Men så dukker denne fantastikse boken opp: Boken om Digital fotografering av Scott Kelby. Og dermed faller ting på plass. Ikke alt selvfølgelig, men noe av det jeg har lest i andre fotobøker, blir mer forstålig, og jeg kan lese et kapittel eller to, og så gå rundt og øve.
Første øvelse ble:Blomster med zoom-objektiv, uten stativ og mauell innstilling.
Noe av poenget er å få blomsten i fokus, samtidig som bakgrunnen blir diffus og lite forstyrrende.
Jeg er i grunn ganske fornøyd. Stødigere klarer jeg ikke holde kamera, så det blir nok snart stativ. Og nå har jeg endelig forstått hvilket stativ jeg skal kjøpe uten å gå konkurs.



Bildene ble tatt med Nikon D80 - Nikkor 18-135 - F5,6 - ISO 100
Eneste etterbehandling er litt beskjæring.