tirsdag 29. desember 2009

Oppskrift: Julehjerter

Jeg må innrømme at jeg strevde litt med denne oppskrifta første gang jeg heklet den. Senere heklet jeg dem etter husken.. Derfor er ikke hjertet i forrige innlegg helt riktig i forhold til oppskrifta. De hvite hjertene er derimot heklet nøyaktig etter oppskrift.


Heklede hjerter (oppskrift fra Norsk Ukeblad nr.5 1983)
Legg opp 6 lm (luftmaske) og sett i ring med 2 kjm (kjedemaske).
1. omg. - Beg. med 3 lm (erstatter 1 st), 2 st (staver) i ringen + 2 lm,
fortsett med  X  3 st i ringen, 2 lm  X   3 ganger, og avslutt med kjm i den 3. lm
(4 stavgrupper i alt)
2. omg. - Beg. med 4 luftmasker (erstatter 1 st og 1 lm).
Fortsett med X 1 st i siste stav i stavgruppen, 1 lm, 1 st + 2 lm + 1 stav om hjørnebuen,
1 lm, 1 st i første stav i stavgruppen, 1 lm X. Gjenta fra X til X
. Avslutt med kjm i 3. Lm.
(16 lm buer i alt.
3. omg. - Kjm til første bue. Begynn med 3 lm og 2 st om første bue. Hekle 3 st om neste bue.
X 3 st + 1 lm + 3 st om hjørnebuen, vider 3 st i hver av de neste tre buene X slutt med kjm i 3 lm.
4. omg. - Beg. Med 5 lm X hopp over 2 m , 1 st i neste m, 2 lm. Gjenta fra X ut omgangen, meni hvert hjørne hekles 1 st + 3 lm + 1 st (det skal være 5 buer mellom hver hjørnebue). Slutt med en kjm i 3. lm.
5. omg  - I hver vanlig bue hekles 3 fm og i hjørnebuer hekles 5 fm hele vegen rundt.
6. omg. - 11 fm, 3 fm i den midterste i hjørnet X 6 fm, 8 dobbelstaver (dbst) i den midterste fm over det midterste hullet på siden (nå har vi hoppet over et hull), hopp over 3 fm (et hull), hekle 6 fm, 3 fm i den midterste fm i hjørnet. Gjenta fra X en gang til. Fortsett med en fm i hver maske ut omgangen unntaken i hjørnet. Der skal det være 1 fm + 1 st + 1 fm.
7. omg. - 1 fm i hver m fram til midten av hjørnet. Her hekles 3 fm i den midterste m i hjørnet - X 4 fm, 1 lm, (1 dbst i dbst + 2 lm) parentes 7 ganger, så 1 dbst i siste dbst + 1 lm. Hopp over 4 m, 1 fm i de neste 3 m. 3 fm i hjørnemasken. Gjenta fra X en gang til og fortsett med fastmasker, men med 3 fm i siste hjørne.
8. omg. - Fm i hver maske, 1 fm i hjørnemasken, X 1 dbst i siste maske før lm.buen. 2 dbst om første bue, 3 dbst om hver av de neste 7 buene, 2 dbst om siste bue, 1 dbst i første fm, 1 fm i hjørnem. Gjenta fra X en gang til, fortsett med fm ut omgangen.
9. omg. - Fm hele omgangen med unntak av spissen på hjertet, der hekles 2 fm + 1 st + 1 fm.
10. omg. - Kan hekles med sølv eller gulltråd. 3 fm, 3 lm, 1 kjm i 1.lm, 3 fm, 3 lm osv. (Knutekant)


Lykke til den som vil prøve. Jeg hjelper gjerne om du står fast.


5 kommentarer:

Tussi sa...

Fine hjerter.
Disse må prøves, men først må man komme i heklemodus...
Takk for oppskrift!

Soili sa...

Vackert hjärtmönster,den ska jag göra...snart.Brukar hälsa på hos dej ibland.Tack för att du tittade in hos mej.
Gott Nytt År.

Mia sa...

Så fint med oppskriften, ska hekle ett så jeg husker hjertet, her går det ofte på husken også etterhvert.. Dem kan komme godt med til neste jul :)

ane sa...

Kjære deg! Her var ein innhaldsrik blogg, og såååå mange bloggar då... Eg vert heilt imponert! SÅÅÅÅ! Tusen takk, Margrethe!Eg bukkar og neier for kommentaren du la inn om Fjøsnissen på Hagebø, og tek den med meg laaaangt inn i hjarterota. Så flott!!!! Og takk for at du ser innom meg...det varmar ein Sunnmøring. Varm og god nyårsklem frå Hagebø.

Marita sa...

Supersøte hjerter. Takk for at du deler.