onsdag 12. oktober 2011

Rotedag

Forrige innlegg het "Urter og slikt".   Og slikt, det er blant annet sitroner. Akkurat nå er nemlig sitroner billig, Jeg ville gjøre som min svigerinne i Hellas;   lage limonaden selv.
Og selvfølgelig må det gjøres når jeg er i gang med urter og olje og krydder.  Krydder skal jeg komme tilbake til senere.  Nå er det sitronene det gjelder.
Jeg har ikke sitruspresse (ønsker meg), så dette må gjøres på en annen måte.
Men jeg gidder ikke presse for hånd.  Så da skreller jeg heller sitronene, og putter dem i mikseren.
Jeg setter inn den dingsen som skal sile saften fra fruktkjøttet.
Det går bare ikke!!!
Så vekk med den, og på an igjen med maskina på fullt. (ikke forstørr bilda - da kommer sitron-skvettene på vinduet fram). Jeg glemte det lille lokket på toppen.
Dette blir grøt. Sitrongrøt! "Hastverk er lastverk" heter det jo. Enig!
Så må alt siles da. Jeg står tilbake med en litt tykk saft, tilsetter den litt vann, og varmer den opp til ca 60 grader. Deretter rører jeg i sukker.
Fyller det hele på en tom vannflaske (1,5 l), og setter det i kjøleskapet.
Tilbake har jeg fruktmasse-grøten.  Og hva skal jeg bruke den til. Kaste den kan jeg jo IKKE!
Problemet løste seg: Litt sukker i den også, tilsetter vann, varmer den opp, og vips en herlig drikk for influensasyke familiemedlemmer.
"Ikke så galt at det ikke er godt for noe", og kanskje litt sunt også (hvis vi ser vekk fra sukkeret).
Ja, ja. Neste gang gjør jeg det litt annerledes.