fredag 16. mars 2018

"NØD LÆRER NAKEN...." Jentegenser uten oppskrift

Denne gangen handler det om genseropskrift til småjentene.  Jeg strikker ikke ofte med tykke pinner. Ei heller med tykt garn.  Men nå kom der noen ønsker fra en mamma, og jeg hadde lyst til å prøve. Men jeg ønsket meg fletter eller hullmønster, og jeg leitet i alt jeg har av strikkebøker, hefter og på nettet.  Det var bare ikke mulig å finne akkurat det jeg ønsket å lage. Dessuten er det altfor langt til nærmeste garnbutikk.
Det er da nøden tvinger meg til å lage en oppskrift.  Den blir til når jeg strikker.  Størrelsen er det ikke så farlig med.  Jentene er i alderen 0 - 6 !/2 år, og det er fem av dem. Får jeg til en, så justerer jeg størrelsene etter den.  Sånn har jeg tenkt.
I garnhaugen har jeg noe Drops Lima (ull og alpaca). Valget faller på rosa. Så er det bare å sette i gang.
Jeg er overrasket over resultatet.  Det en genser
akkurat som jeg ønsket.  Og når jeg trekker den over
hodet på Viktoria (2 år), så passer den akkurat!
Det er bare å komme i gang med neste. Litt større til 4 åringen.
Og lilla denne gangen.