tirsdag 11. februar 2020

Flatbrød i kromkakejernet


Jeg prøver så langt som råd er å lage det meste av maten vi bruker fra "bunnen". Da blir det en del baking med kjevle også.  Det tar på nakken (som ikke alltid er så god), så når noen skriver om å steke flatbrød med kromkakejernet, da må jeg bare prøve. Og etter litt fram og tilbake angående varme på jernet og tykkelse på røren, blir det flatbrød i lange baner og fulle kakebokser.

Oppskrift:
1 del hvetemel
1 del havremel
1 del grov rug
1 del byggmel
Eventuelt anna mel
1 - 2 ts salt
Vann til passe deig

Bruk det du ønsker av linfrø, sesamfrø, solsikkefrø osv.  Jeg har hatt i brukt alt dette og mer til. Jo mer jeg putter oppi blandingen, jo mer vann må til. Men hvetemelmengden øker jeg ikke.
Jeg tilsetter også urter som timian, salvie, basilikum og anis. Flatbrød med timian passer veldig godt til betasuppe for eksempel. 

Bruk ikke for sterk varme på jernet.  Det tok litt tid før jeg fant rette temperaturen, og lengde på steking. Blir ikke flatbrødene stekt nok, blir de myke og seige. Etter akkurat passe steking kan jeg nesten putte dem rett i boksen.
Dette kan være litt av et tålmodighetsarbeid om det er eneste arbeidsoppgaven på kjøkkenet.  Men når jeg likevel holder på med andre ting, steker jeg flatbrød på "si".
Nå blir det brukt flatbrød til nesten alle middagsmåltid, og til brødmåltidene her i huset.