lørdag 16. januar 2010

Litt seint, men godt ...

Det er litt seint å sende jula på dør, men slik blir det her i huset.
Før 20. dags jul skal ingenting røres. Da blir det helst helga etterpå.
Og nå holder jeg på.
Vi er ferdig med å plukke vekk, og da står det litt vasking av duker og diverse sortering tilbake.
Men midt opp i alt dette koser jeg meg med minner.
For mesteparten av julepynten er "gammel".
De første "kulene" til juletreet er like flotte som den gang for 38 år siden da vi kjøpte dem.
Og til jul samme året fikk vi en  stearinlys-julenisse av en "gammeltante".
Denne er blitt pakket sirlig inn hvert eneste år, og er så fin som om den var ny.

En høst for 10 år siden laget jeg løpere, brikker og grytekluter i lappeteknikk
i slike mengder at jeg siden ikke har laget annet i lappeteknikk enn noen grytekluter.
Jeg ga vekk løpere i julegave til hele familien (og vel så det),
men nå ser jeg at det er på tide med fornyelser.
Selv om alt er fint stelt med, så blir det litt falmet og slitt.
Nå er jeg straks ferdig med pakkingen. 2 kasser med juletrepynt -  2 kasser med julemus, julehøner, klokker, nisser og snømenn, stearinlys og servietter.
2 kasser med juleduker, julekopper, småbrett og diverse. 1 kasse med dilldall, julepapir, pakkekort, bånd og hobbysaker for juleverksted, og til slutt 2 kasser med advent (engler, adventstaker både for bord og vindu, servietter og lys som ble til overs osv). 

Det er bare helt villt! Samme hvor mye jeg sorterer og kasserer, så blir det bare mer og mer.
Og jeg elsker det alt sammen!
Det er ikke noe å gjøre med det. Å rydde vekk jul hos oss er ikke en dags arbeid.
Det er en to dagers sermoni! Og nå er den snart over for denne gang.
Og neste helg blir det familiefest.