søndag 3. januar 2010

Nytt arbeidsår.


I morgen er det hverdag igjen. Det er et nytt arbeidsår som starter for oss som har hatt ferie i forbindelse med jul og nyttår. Jeg gjør meg noen tanker i den sammenheng. Prøver å kjenne etter om gløden er til stede, og om jeg har fått ny energi alle disse fridagene.  For en gangs skyld er jeg ikke sikker. Kjenner at jeg liker å være hjemme. Liker å ha litt overskudd til barn og barnebarn. Gå ut å lage snømann, spille brettspill og Yatzy, krype opp i sofakroken på tv-rommet og se barnetv sammen med barnebarn, gjøre håndarbeid og lage litt mat, tenke og fundere. Ta kamera med på oppdagelsestur. Stå tidlig opp, finne kaffikoppen og sette meg ned å vente på dagslyset, Være spent på hvilken farge himmelen får i grålysningen. Grålysningen som nesten aldri er grå. Lese noen blogginnlegg, og skrive noen mailer til venner og familie. Bla gjennom hage- og fotoblad, og lese litt i en bok som har "fanget" meg, men som krever et våkent sinn.
Nei i morgen er det hverdag. Og det betyr full fart fra klokken seks, nesten 4 mil på spinnglatte og smale vestlandsveger, elever som skal ha hjelp (i siste liten - oppgavene skulle vært levert før jul). Ekstra mye "surr" i biblioteket (alle elevene skal jo utveksle julens og nytårets opplevelser), ingen kommer ordentlig i gang denne første dagen. Så 4 mil i retur på de samme glatte vegene (i snøvær hvis jeg skal tro på værmeldingene).
Håper jeg kommer meg opp bakkene den siste km hjem..
Nei jeg er ikke sikker på at jeg har rette gløden i kveld. Men så er det jo kveld også.

5 kommentarer:

karna sa...

Åååå jeg kjenner meg så igjen, vil ikke ha hverdagen i morra etter en hektisk høst/desember. Godt nyttår, så koselig innlegg du har.

Kathrine sa...

Hei! Og takk for fine kommentarer i bloggen min:)
Prøver å tenke etter jeg og, og jeg gleder meg til å sette igang igjen dette året. Men så har jeg jobben min hjemme da(billedkunstner)
Jeg spurte ungene også om de syns det var greit med skole i morgen, og de gleder seg til å treffe venner igjen.(mange har vært bortreist) Yngsten får og ny skole om noen mnd, det blir spennende.
Og ja, jeg har gløden til disse "nye" dagene, men som sagt, jeg skal bare gå morgenturen min før jeg setter igang igjen. Ingen 4 mil på meg.
Skjønner deg godt.
Ønsker deg likevel fine nye dager i det nye året:)

:)

Mia sa...

Den gløden er det nokk ikke mange som har idag, men på en eller annen måte så kommer man fort in i tralten likevel. Egentligen liker jeg mandager, men det har unekligen vart deilig med disse fridager. Jeg avundes deg ikke din vei til jobben! Må være så mye enklere om sommeren..

Tussi sa...

Nydelig bilde!
Nei, her var gløden totalt fraværende da klokka ringte 05.50 i morres..
Men på en måte er det godt å komme tilbake til "normalen" også.
Jeg har en mil kortere arbeidsvei enn deg, men den er lang nok. Dog er det greit - ikke som dine vestlandsveier, tenker jeg!

Godt nytt år til deg :-)

Solveig sa...

Så koselig med nye bloggvenner. Takk for hyggelig kommentar hos meg. Ser ut som om du har en spennende blogg - gleder meg til å følge med deg fra nå av. Skjønner jeg er priviligert som kan tilbringe hverdagene hjemme - iallfall en stund til. utrolig flotte vinterbilder - spesiet det "rosa".